Een caffè verovert de wereld

Een caffè verovert de wereld

Een caffè verovert de wereld

In 1933 richtte Francesco Illy in de Noord-Italiaanse havenstad Triest een koffiebranderij op. Het kleine bedrijf is uitgegroeid tot een internationaal merk. Overal ter wereld genieten maar liefst zes miljoen mensen van illy koffie.

Francesco Illy, die in 1892 in Timisoara in toen nog Oostenrijk-Hongarije is geboren, had één grote wens. Hij wilde de beste koffie van de wereld produceren. Zijn kleinzoon Andrea Illy (Chief Executive Officer en Voorzitter) is al de derde generatie die het familiebedrijf leidt. Hij noemt dit 'Het concept van totale kwaliteit'. Zijn grootvader Francesco ontwikkelde hiervoor een gepatenteerd procedé om gemalen koffie met behoud van kwaliteit en alle aroma's te conserveren in blikjes.

Illy koffie is perfect door innovatie. En daarin lijkt de Italiaanse onderneming op Miele. Het zijn beide familiebedrijven, wereldwijd actief en voorlopers in hun branche.

Francesco's zoon Ernesto (1925–2008) was van beroep chemicus. Hij was overtuigd van het grote belang van onderzoek en technologie en richtte het eerste laboratorium van het bedrijf op. Ook kleinzoon Andrea Illy heeft scheikunde gestudeerd. Ondertussen beschikt de familie over 17 patenten op verschillende gebieden van de koffieverwerking en -bereiding. Tegenwoordig staat illy koffie voor een Italiaanse manier van leven, heerlijke espresso en ultiem genot.

Het espressokopje van wit porselein dat in 1992 door de architect en designer Matteo Thun werd ontworpen, is niet alleen uitgegroeid tot een stijlicoon. Meer dan 70 gerenommeerde kunstenaars hebben het kopje omgetoverd tot een kunstwerkje. Enkele bekende namen zijn Michelangelo Pistoletto, Marina Abramović, Sandro Chia, Julian Schnabel, Robert Rauschenberg, Jeff Koons, Joseph Kosuth en James Rosenquist.

Vanwege het grote succes van de designkopjes werd het assortiment uitgebreid met het metalen blik met 250 gram koffie. Verschillende vooraanstaande moderne kunstenaars ontwierp een nieuw koffieblik. Onder andere opnieuw James Rosenquist en Michelangelo Pistoletto en daarnaast MichaelLin, Tobias Rehberger en de beroemde fotokunstenaar Sebastião Salgado.

Terwijl bestuursvoorzitter Andrea Illy zich voornamelijk richt op duurzaamheid, staat de vierde generatie al klaar voor het bedrijf, onder hen ook drie dochters van Andrea. Een van hen werkt al bij illy.

Tekst: Rainer Meier

illy koffiebonen bestaan voor 100 procent uit geselecteerde Arabica-bonen. De rode branding onderscheidt zich door een evenwichtige smaak die wordt aangevuld met nuances van caramel, chocolade, geroosterd brood en een licht bloemige noot. De ideale instellingen voor illy koffiebonen zoals de maalfijnheid, hoeveelheid koffiebonen, hoeveelheid water, temperatuur en bevochtigen, kunnen allemaal worden ingesteld bij Miele-koffieautomaten. U bent altijd verzekerd van een heerlijk kopje koffie.