Miele Group maakt omzetstijging van 1,5 % bekend en verhoogt investeringen in opkomende domeinen

Gütersloh, 27 augustus 2019 – Miele Group blijft groeien ondanks de vertragende wereldeconomie en de toegenomen concurrentie. In het boekjaar 2018-19, dat afliep op 30 juni 2019, boekte 's werelds grootste fabrikant van hoogwaardige huishoudtoestellen een omzet van 4,16 miljard. Dit stemt overeen met een omzetgroei van 1,5 %. Zonder de verkoop via Mieles Koreaanse dochteronderneming Yujin Robot, die voor het eerst opgenomen is in de bedrijfsrekeningen, zou de omzet van de groep 0,2 % hoger zijn geweest dan een jaar eerder. In het jaar van zijn 120e verjaardag organiseerde Miele met succes de grootste productlancering in zijn geschiedenis, waardoor het een solidere basis legde voor zijn toekomstige groei. Duitsland telt per saldo 20.211 werknemers, wat evenveel is als in het vorige boekjaar. In de verslagperiode investeerde Miele voor een bedrag van € 256 miljoen.

Gezien de momenteel sterk uiteenlopende context beschouwt de raad van bestuur van Miele deze gematigde groei als een 'positief en veelbelovend teken'. De huidige economische risico's blijven weliswaar bestaan en het concurrentielandschap is ingrijpend veranderd, wat tot uiting komt in de meer agressieve prijsstrategie van Aziatische bedrijven. Niettemin heeft Miele zichzelf tot doel gesteld om in dit boekjaar 2019-20 en ook daarna een sterkere groei te realiseren.

Om dat doel te bereiken, zal Miele onder meer nieuwe bedrijfstakken aanboren en zijn interne capaciteiten op het vlak van R&D, productie, marketing en administratie versterken om in te spelen op de toekomstige behoeften van de groep. Voor deze en andere doeleinden worden aanzienlijke investeringen uitgetrokken. De eerste stappen in die richting zijn onder meer een uitbreiding van de businessunit Smart Home en de activiteiten van Miele Venture Capital GmbH, die participaties neemt in veelbelovende start-ups.

De basis voor verdere groei blijft Mieles resolute streven naar kwaliteit, voordelen voor de consument, fantastische innovaties en tijdloze elegantie. Miele is met zijn producten dan ook goed gepositioneerd om zijn marktaandeel te handhaven tijdens de economische cyclus. Met de succesvolle lancering van zijn Generation 7000-inbouwapparaten bevestigt Miele andermaal dat het consumenten een fascinerende culinaire en lifestyle-ervaring biedt, en geeft het zijn concurrenten het nakijken op dat vlak. Deze lancering was meteen ook de grootste productrelease in de geschiedenis van het bedrijf: 15 productgroepen, bijna 3000 modelversies, 10 Miele-fabrieken, een hele reeks exclusieve slimme functies en een omzet van om en bij € 2 miljard. De G 7000-vaatwasser, met AutoDos en PowerDisk ('s werelds eerste automatische poederdoseringssysteem voor huishoudelijke vaatwassers), is sinds afgelopen herfst te koop.

In de floorcare-sector zal Miele, al vele jaren marktleider op het gebied van klassieke stofzuigers met stofzak, in de herfst van dit jaar ook zijn eerste stappen zetten op de nog jonge maar snelgroeiende markt van oplaadbare steelstofzuigers. De Triflex HX1 van Miele is zeer veelzijdig en blinkt uit in zuigkracht en batterijvermogen. De eerste reacties van experts uit de sector waren veelbelovend.

Grote doorstart in Laundry Care

Miele biedt zijn klanten in alle productgroepen nog meer waar voor hun geld wanneer het over de mogelijkheden van de toestellen gaat. En dat geldt ook voor de Series 120 promoreeks naar aanleiding van de 120e verjaardag van Miele.  In Laundry Care worden begin september op de IFA-handelsbeurs tal van nieuwigheden geïntroduceerd, zoals kortere cyclustijden, nieuwe designversies en een veel milieuvriendelijker koelmiddel voor droogtrommels.

De nieuwe productie-eenheid voor wasmachines van de Miele Group in de Poolse stad Ksawerów, die volgens planning begin 2020 operationeel wordt, biedt het bedrijf meer speelruimte in het felbevochten segment voor instapmodellen. Tegelijk wordt de productie-eenheid van Miele in Gütersloh verder uitgebouwd als belangrijkste fabriek in de Laundry Care-sector, waarvoor de groep over drie vestigingen beschikt: in Gütersloh, in Ksawerów en in Uničov (Tsjechië).

Sterke groei in de VS en delen van Europa

Miele boekte een omzet van € 1,2 miljard in Duitsland, een markt met veel concurrentie die momenteel onder druk staat. Dit komt neer op een omzetdaling van 0,3 %. De positie van Miele als merk met de grootste omzet in grote huishoudtoestellen bij Duitse gespecialiseerde retailers en keukenbedrijven wordt verder geconsolideerd.

Buiten Duitsland laten de activiteiten in de VS, Oostenrijk, Zwitserland, Japan en Korea een sterke groei optekenen. Landen als Italië, Griekenland en Spanje komen opnieuw sterk voor de dag na een turbulente periode als gevolg van de financiële crisis. Ook in Oost-Europa boekt Miele bijna over de hele lijn terreinwinst. In China, waar de overheidsregels handel in onroerend goed sterk bemoeilijken, noteert het bedrijf een opmerkelijke daling. In Hongkong heeft de politieke onrust een negatief effect op het bedrijfsleven, terwijl Turkije nog altijd wordt geplaagd door een waardedaling van de Turkse lira.

Miele Professional noteert bovengemiddelde groei

In de businessunit Professional boekt Miele Group met inbegrip van Steelco, zijn Italiaanse dochteronderneming die actief is in medische technologieën, een omzet van € 621 miljoen. Dat is een stijging met 5,2 % in vergelijking met een jaar eerder. Alle activiteiten met betrekking tot central sterile supply departments (CSSD) voor ziekenhuizen onderbrengen in een afdeling bij Steelco bleek een goede zet. Op zijn beurt focust Miele op praktijken, poliklinische ingrepen en laboratoria. In totaal zette Miele Group voor medische en laboratoriumtoepassingen een bovengemiddelde groei neer, ondanks een vertraging van de investeringen op dit gebied. Dankzij een volledig hertekende en verbeterde modelgeneratie geldt hetzelfde voor kleine wasmachines voor semicommercieel gebruik (Little Giants).

Hoge investeringen houden aan

In het voorbije boekjaar heeft Miele voor een bedrag van € 256 miljoen geïnvesteerd, wat de op een na hoogste investering op jaarbasis is tot nu toe. Daarvan ging ongeveer € 180 miljoen naar de ontwikkeling van nieuwe producten en naar de uitbreiding, aanpassing en modernisering van het internationale productienetwerk van Miele Group. 60 % van dat bedrag werd in Duitsland geïnvesteerd. Lopende projecten hebben betrekking op de ontwikkeling en lancering van Generation 7000-producten (vaatwassers en keukenapparatuur), de oplaadbare Triflex HX1-steelstozuiger en de bouw van de fabriek in Ksawerów. Op de hoofdzetel in Gütersloh ging de financiering vooral naar nieuwe en deels aanvullende productievoorzieningen in de wasmachinefabriek.

Daarnaast werden de marketingstructuren wereldwijd verder uitgebouwd. Tijdens de verslagperiode kwamen er nieuwe flagshipstores (Miele Experience Centers) bij, onder meer in Amsterdam, Bilbao, Gdansk, Kiev en Toronto. Een andere noemenswaardige gebeurtenis was de officiële opening van een verkoopfiliaal in Brazilië. Qua omvang en bevolking is Brazilië het op vier na grootste land ter wereld, met solide economische vooruitzichten, een snelgroeiende middenklasse en, in Sao Paulo, de grootste Duitse gemeenschap.  Mieles verkoopfiliaal in Thailand werd afgelopen najaar officieel geopend. Duitsland meegerekend is Miele nu in vijftig landen vertegenwoordigd.

Grootste personeelsbestand ooit in Duitsland en wereldwijd

In juni 2019 had Miele Group 20.221 medewerkers in dienst. Hierdoor liggen de tewerkstellingscijfers constant op een hoog niveau. De stijging van het personeelsbestand is onder meer het gevolg van de recente opname van Yujin Robot (154 werknemers) in de jaarrekeningen van Miele. Maar ook bij de meeste dochterondernemingen, bij diverse productie-eenheden in zowel Duitsland als in het buitenland, en op de hoofdzetel in Gütersloh is het aantal werknemers toegenomen. In dat laatste geval was dat toe te schrijven aan een verdere uitbreiding van de Smart Home-activiteiten.

In Duitsland stelt Miele 11.038 personeelsleden tewerk, een lichte daling van 1,6 % die het gevolg is van een natuurlijk verloop. Bij de start van het nieuwe schooljaar op 2 september 2019 beginnen ongeveer vijfhonderd jongeren opnieuw aan een stage voor een van de dertig commerciële of technische beroepen bij Miele. Onder hen combineren er een tweehonderdtal deze stage met hun opleiding. Het aantal opleidingen binnen het bedrijf blijft dan ook erg hoog.

De personeelsactiviteiten gericht op het veiligstellen van de toekomstige belangen van Miele staan centraal in het duurzaamheidsverslag 2019 dat onlangs werd gepubliceerd. Dit biedt een gedetailleerd inzicht in Mieles invulling van duurzaam ondernemen, verspreid over vijftien strategische duurzaamheidsdoelstellingen, die variëren van voorbeeldige milieuprestaties tot digitalisering die rekening houdt met de belangen van consumenten op het gebied van gegevensbescherming. In dit verslag verwijst Miele voor het eerst naar de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (SDG). De verslagperiode omvat twee boekjaren: 2016-17 en 2017-18. Het Duurzaamheidsverslag van Miele kan worden gedownload op www.miele.com/nachhaltigkeit.

Perscontact

Anûk Van Der Steen
+32 2 451 15 96
anuk.van.der.steen@miele.com

Contact

Neem telefonisch contact op of stuur een e-mail als u vragen of wensen hebt. Wij helpen u graag.

anuk.van.der.steen@miele.com
+32 2 451 15 96