Ze worden beschouwd als de barometer van de merkprestaties, want het is immers niet de subjectieve mening van een vakjury die de keuze van de winnaars bepaalt maar de consument zelf, volgens twee criteria: echt economisch succes (gebaseerd op verschillende indicatoren zoals marktaandeel, goede prijs en de eerste keuze van de consument) en emotionele perceptie (een dimensie die rekening houdt met naamsbekendheid, klantervaring of cross-sellingpotentieel).
In België is de Best Brands ranking gebaseerd op een online onderzoek dat door GfK is uitgevoerd bij 5.000 huishoudens die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze 6e editie werden zo'n 350 merken uit 21 sectoren geëvalueerd.
Vanwege de gezondheidsmaatregelen werd de editie van dit jaar niet gehouden in de vorm van een fysiek gala, maar werden de winnaars bekendgemaakt tijdens een televisieshow op dinsdag 20 april van 20u tot 22u. De televisieshow bracht meer dan 350 gasten samen uit de wereld van communicatie en media. Na enkele inspirerende toespraken, onder meer van Dr. Wayne Visser, professor en leerstoel Duurzame Transformatie aan de Antwerp Management School, werden de winnaars bekendgemaakt:
AG Insurance – Best Insurances Brand
Aveve – Best Pet & Hobby Retail Brand
Bosch – Best Do-It-Yourself Brand
Coca-Cola – Best Non-Alcoholic Drinks Brand & Best Product Brand (alle sectoren gecombineerd)
Colruyt – Best Retail Food Brand & Best Sustainable Brand
Danone – Best Food Brand
Dats24 – Best Fuel Brand
Engie – Best Energy Brand
HP – Best IT Brand
Jupiler – Best Beer Brand
KBC – Best Financial Services Brand
Martini – Best Alcoholic Drinks Brand
Mediamarkt – Best Retail Hi-Fi Electro Brand
Miele – Best Major Domestic Appliances Brand
Nivea – Best Beauty Products Brand
Philips – Best Small Domestic Appliances Brand
Proximus – Best Telecom Operators Brand
Royal Canin – Best Pet food Brand
Samsung – Best Consumer Electronics et Best Telecom Brand
Volkswagen – Best Automotive Brand
Stijgende macht van sommige uitdagers
Een aantal internationale merken bevestigen hun leiderschap jaar na jaar, zoals Coca-Cola, Samsung, Jupiler, Bosch, Miele en Philips. De eerste drie merken van deze reeks werden tevens bekroond met “Best Product Scores” in alle sectoren samen. In andere categorieën daarentegen werden de leiders van 2020 gedwongen om een stapje terug te doen: in de banksector verdrong KBC BNP Paribas Fortis, in de hifi-detailhandel Electro versloeg Mediamarkt Vanden Borre, in de petroleumproducten versloeg Dats24 Total. Tot de merken met de grootste groei tussen 2020 en 2021 behoren Martini, HP en Delhaize.
Ook enkele verrassingen
In de financiële dienstverlening behaalt Argenta de derde plaats op het podium, achter KBC en BNP Paribas Fortis. Hoewel haar marktaandeel relatief klein is in vergelijking met de grote banken in onze markt, scoort zij het best op het gebied van emotionele perceptie.
Op cosmeticagebied verraste Rituals iedereen, met een 2e plaats achter het onverwoestbare Nivea, maar vóór Dove, Axe en L'Oréal. Een van de onderscheidende factoren is het elegante ontwerp van de producten.
Nieuwe categorie 2021: Beste duurzame merk
De gezondheidscrisis van het afgelopen jaar heeft het consumentengedrag blijvend veranderd. Onze aankopen zijn steeds meer gericht op onze basisbehoeften. We kopen bewuster, meer lokaal, en Covid-19 heeft het gebruik van digitale technologie versneld, zeker ook voor de handel. Om het isolement tegen te gaan, gebruiken consumenten digitale instrumenten om contacten te leggen, te leren en te spelen. Daarom is in deze editie van 2021 van de Best Brands Awards een nieuwe categorie opgenomen: Best Sustainable Brand en zijn er vragen in verband met duurzaamheid (menselijk, economisch, milieu) aan onze vragenlijst toegevoegd. De top 3 in deze categorie bestaat uit: Colruyt, Nivea en Aveve.
Authentieke consumentenrelaties opbouwen: de sleutel tot groei
De resultaten van de Best Brands Awards 2021 bevestigen het: meer dan ooit betekent het opbouwen van sterke merken het aangaan van duurzame en authentieke relaties met de consument. Zonder deze visie zijn veel merken gedoemd te verdwijnen en geen enkele marketingcampagne kan ze dan nog redden. Met de toenemende fragmentatie van de media en de groeiende afwijzing van irrelevante reclame is het belangrijk om naar de consument te luisteren en een relevante en consistente merkbeleving te bieden voor alle off- en online touchpoints.