
Bedwelmen van de zintuigen
Volg uw neus
Veel hotels passen deze veelbelovende strategie al toe, bijvoorbeeld door gebruik te maken van zogenaamde 'signature scents': geuren die speciaal voor een bepaald hotel zijn samengesteld en die het karakter ervan helpen vormgeven. Of het nu in de lobby, de kamers of de sauna is – de vernevelde geur heeft een direct effect op de gast en zorgt voor herkenning. Ook Swissôtel Hotels & Resorts heeft in samenwerking met kunstenaar en geuronderzoeker Sissel Tolaas een geheel eigen compositie gecreëerd. Deze geur omhult gasten met een mist van gentiaan, licht hout, alpenbloemen en rode bessen – een weerspiegeling van de kleur van het bedrijf. Het Ritz Carlton in Tokio betovert zijn gasten met zijn eigen onnavolgbare geur: groene citroen. Deze kenmerkende geur vertegenwoordigt een verfijnde piramide van geuren met tonen van groene citroen, bergamot, tijm en eucalyptus.
De oren spitsen
Muziek is balsem voor de ziel. Daarom zijn ontspannende achtergrondmuziek in de lobby of een aangename begeleiding door muziek tijdens het eten gebruikelijke manieren om gasten op hun gemak te stellen en de stemming te verbeteren. De Hard Rock Hotels hebben deze aanpak geperfectioneerd. Met een concept genaamd 'The Sound of your Stay' creëren ze muzikale herinneringen. Gasten hebben toegang tot samengestelde Spotify-afspeellijsten, kunnen in hun kamer vinylplaten opzetten of een koptelefoon opzetten en helemaal opgaan in hun favoriete muziek. En als u tijdens uw verblijf echt niet zonder een gitaarsessie kunt, kunt u een Fender naar keuze reserveren en deze op uw kamer laten bezorgen – voor een bijzondere muzikale ervaring.
Een kwestie van smaak
Als het gaat om het winnen van klantenloyaliteit via de smaakzin, is het Double Tree by Hilton de beste. Bij aankomst krijgen alle gasten de 'signature cookies' om het incheckproces dat normaal gesproken vervelend is soepeler te laten verlopen. Het is bekend dat chocolade een gevoel van geluk teweegbrengt en een vers chocoladekoekje uit de oven zorgt voor dat gelukzalige gevoel – een positieve ervaring die lang blijft hangen. En omdat de populariteit van de warme koekjes snel groeit, heeft dit beroemde hapje nu een eigen website, zodat u ervan kunt genieten met vrienden en familie. Bovendien heeft het hotel tijdens de recente Covid-lockdown zijn streng geheime recept gepubliceerd, zodat zijn gasten ook tijdens hun afwezigheid dichtbij kunnen blijven. Wat een geniale zet!
Dit artikel is onderdeel van ons klantmagazine “Welcome & Stay”. Een digitale versie van het magazine is beschikbaar als download.
- 1.Swissôtel Hotels & Resorts https://www.ci-portal.de/un-wind-with-the-wind-ein-spezieller-duft-fur-swisshotel/
- 2.Ritz Carlton in Tokio https://www.scentcompany.it/en/news/ritz-carlton-tokyo-scent-marketing/ https://www.air-aroma.com/blog/ritz-carlton-signature-scent-at-newly-opened-resort-in-japan/
- 3.Hard Rock Hotels https://www.hardrockhotels.com/ibiza/de/sound-of-your-stay.aspx
- 4.Double Tree by Hilton https://www.hilton.com/en/doubletree/ https://stories.hilton.com/food-beverage/static-doubletree-reveals-cookie-recipe https://www.doubletreecookies.com


