Lichtgele snoepjes
StartpaginaKnowledge HubBlogBedwelmen van de zintuigen

Bedwelmen van de zintuigen

Blog artikel
U komt een kamer binnen. Deze is er helder verlicht, uitnodigend en de temperatuur is precies goed. Tegelijkertijd verspreidt zich een zoete, frisse geur rond uw neus, die fijne herinneringen aan vroegere feestdagen oproept. U laat zich gemakkelijk in een zachte fauteuil zakken en probeert de snoepjes uit het schaaltje op tafel. Citroen? Wat een toeval, uw favoriete smaak. Welkom in de wereld van sensorische marketing! Of het nu gaat om voelen, zien, ruiken, proeven of horen: alles wat we waarnemen, bewust of onbewust, heeft invloed op ons gedrag, onze reacties en onze emoties. 'Sensorische marketing' maakt gebruik van dit mechanisme door de zintuigen op een gerichte manier te prikkelen – bijvoorbeeld door het doelbewust inzetten van geuren en geluiden – om de koopbereidheid te vergroten, de perceptie van merken te sturen, een gevoel van welzijn op te wekken of een positieve indruk te maken.
Deel deze pagina
Succesvol
Link is gekopieerd

Volg uw neus

Een vogelperspectief van een badkuip gevuld met water, bloesems en citroenschijfjes.

Veel hotels passen deze veelbelovende strategie al toe, bijvoorbeeld door gebruik te maken van zogenaamde 'signature scents': geuren die speciaal voor een bepaald hotel zijn samengesteld en die het karakter ervan helpen vormgeven. Of het nu in de lobby, de kamers of de sauna is – de vernevelde geur heeft een direct effect op de gast en zorgt voor herkenning. Ook Swissôtel Hotels & Resorts heeft in samenwerking met kunstenaar en geuronderzoeker Sissel Tolaas een geheel eigen compositie gecreëerd. Deze geur omhult gasten met een mist van gentiaan, licht hout, alpenbloemen en rode bessen – een weerspiegeling van de kleur van het bedrijf. Het Ritz Carlton in Tokio betovert zijn gasten met zijn eigen onnavolgbare geur: groene citroen. Deze kenmerkende geur vertegenwoordigt een verfijnde piramide van geuren met tonen van groene citroen, bergamot, tijm en eucalyptus.

De oren spitsen

Een persoon draagt een leren jas en houdt een gitaar vast.

Muziek is balsem voor de ziel. Daarom zijn ontspannende achtergrondmuziek in de lobby of een aangename begeleiding door muziek tijdens het eten gebruikelijke manieren om gasten op hun gemak te stellen en de stemming te verbeteren. De Hard Rock Hotels hebben deze aanpak geperfectioneerd. Met een concept genaamd 'The Sound of your Stay' creëren ze muzikale herinneringen. Gasten hebben toegang tot samengestelde Spotify-afspeellijsten, kunnen in hun kamer vinylplaten opzetten of een koptelefoon opzetten en helemaal opgaan in hun favoriete muziek. En als u tijdens uw verblijf echt niet zonder een gitaarsessie kunt, kunt u een Fender naar keuze reserveren en deze op uw kamer laten bezorgen – voor een bijzondere muzikale ervaring.

Een kwestie van smaak

Een koekje, in twee stukken gebroken, ligt op donker hout.

Als het gaat om het winnen van klantenloyaliteit via de smaakzin, is het Double Tree by Hilton de beste. Bij aankomst krijgen alle gasten de 'signature cookies' om het incheckproces dat normaal gesproken vervelend is soepeler te laten verlopen. Het is bekend dat chocolade een gevoel van geluk teweegbrengt en een vers chocoladekoekje uit de oven zorgt voor dat gelukzalige gevoel – een positieve ervaring die lang blijft hangen. En omdat de populariteit van de warme koekjes snel groeit, heeft dit beroemde hapje nu een eigen website, zodat u ervan kunt genieten met vrienden en familie. Bovendien heeft het hotel tijdens de recente Covid-lockdown zijn streng geheime recept gepubliceerd, zodat zijn gasten ook tijdens hun afwezigheid dichtbij kunnen blijven. Wat een geniale zet!

Dit artikel is onderdeel van ons klantmagazine “Welcome & Stay”. Een digitale versie van het magazine is beschikbaar als download.

Hebt u persoonlijk advies nodig?

Bent u geïnspireerd en wilt u meer informatie over onze maatwerkoplossingen? Neem contact met ons op.

  1. 1.
    Swissôtel Hotels & Resorts https://www.ci-portal.de/un-wind-with-the-wind-ein-spezieller-duft-fur-swisshotel/
  2. 2.
    Ritz Carlton in Tokio https://www.scentcompany.it/en/news/ritz-carlton-tokyo-scent-marketing/ https://www.air-aroma.com/blog/ritz-carlton-signature-scent-at-newly-opened-resort-in-japan/
  3. 3.
    Hard Rock Hotels https://www.hardrockhotels.com/ibiza/de/sound-of-your-stay.aspx
  4. 4.
    Double Tree by Hilton https://www.hilton.com/en/doubletree/ https://stories.hilton.com/food-beverage/static-doubletree-reveals-cookie-recipe https://www.doubletreecookies.com