
Buurtzorg – een zorgmodel met toekomst?
Jos de Blok wordt vaak gezien als een revolutionair, de Steve Jobs van de thuiszorg. De Nederlander volgde een opleiding tot verpleegkundige en ging later het verpleegkundig management in. Hij houdt van zijn werk en van de tijd die hij met ouderen kan doorbrengen. Naarmate de jaren verstreken, veranderde de zorgwereld echter, met als gevolg steeds meer bureaucratie, enorme kostenstijgingen en een verslechtering van de kwaliteit die voor hem gewoonweg onacceptabel was. Naast een oude dame gaan zitten, haar hand vasthouden en even met haar praten: dat was allemaal niet meer mogelijk. En dat was wat de revolutionair in hem wakker maakte: De Blok maakte een scheiding tussen bureaucratie en zorg en stelde het individu weer centraal.
Verbetering van de kwaliteit van de zorg
Hij zette de dienst Buurtzorg op. Het staat kortweg voor ‘burenhulp’. De teams, elk bestaande uit ongeveer 10 medewerkers, zijn zelfsturend en worden gedreven door persoonlijke verantwoordelijkheid. Ze beheren budgetten, organiseren zelf hun bezoeken en sturen collega's aan.
In de kern bestaat Buurtzorg uit veel netwerken. Met andere woorden: via het digitale platform ‘Buurtzorg-Web’ staan zorgverleners, artsen, therapeuten en familieleden met elkaar in contact. Hierdoor worden de eisen die aan de zorg en ondersteuning van individuen worden gesteld voor iedereen transparant. Het Buurtzorgteam heeft bovendien voor belangrijke veranderingen gezorgd: zorgverzekeraars krijgen nu facturen op uurbasis. Dit betekent dat elke activiteit op hetzelfde niveau gewaardeerd wordt. In Nederland behoorden afstoffen en bed opmaken voorheen niet tot de vrij conservatieve kostenstructuren. Deze activiteiten behoorden tot de taken van huishoudhulpen, niet van gespecialiseerde zorgverleners. Hierdoor ontstond een financieel tekort bij diensten die niet werden gedekt. Sinds de oprichting van het programma ‘Burenhulp’ in 2007 kan elke zorgverlener of elk team zelf bepalen wat de zorgbehoevende nodig heeft om zijn of haar zelfstandigheid te bevorderen, bijvoorbeeld bij het aantrekken van sokken.
Buurtzorgteams nu ook in Duitsland
De kwaliteit van de thuiszorg stijgt naarmate patiënten en zorgverleners tevredener zijn (Buurtzorg is meerdere malen uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland). “... Elke Buurtzorg-zorgmedewerker bespaart 2 uur werktijd ten opzichte van de zorg voor patiënten door reguliere zorginstellingen”, stelt Jos de Blok. Ook voor de zorgverzekeraars is het een win-winsituatie. Inmiddels heeft Buurtzorg ruim 15.000 medewerkers in dienst. Er bestaan samenwerkingsverbanden met 25 landen. En Buurtzorg is ook in Duitsland aangekomen. Veel zorgteams zijn nog maar net begonnen met het testen van het systeem van burenhulp. Gezien het succes ervan, zou het Buurtzorgmodel in de toekomst wel eens het grote alternatief voor zorg kunnen zijn.
Dit artikel is onderdeel van ons klantmagazine 'PROconcept'. Een digitale versie van het magazine is beschikbaar als download.


