Een oudere man in een rolstoel traint met halters. Vrouwelijke zorgverlener hurkt naast rolstoel en biedt hulp
StartpaginaKnowledge HubBlogWerving van gekwalificeerde zorgmedewerkers

Tijd om te bezinnen: “We moeten nieuwe wegen verkennen”

Blog artikel
Martina Dietrich is al 30 jaar werkzaam in de zorgsector. Personeelsknelpunten waren nog nooit zo groot als nu. Samen met een team van collega's werkt ze daarom aan nieuwe manieren van werven.
Deel deze pagina
Succesvol
Link is gekopieerd

Een vacature in de lokale krant heeft tegenwoordig weinig invloed meer. Martina Dietrich is hier stellig van overtuigd. Ze is verantwoordelijk voor het huishouden en de administratie in het Kardinal-Frings-Haus, een verzorgingstehuis dat wordt gerund door de Caritas-organisatie. Ze weet maar al te goed hoe moeilijk het is om goed verpleegkundig personeel te vinden. “We moeten nieuwe manieren verkennen om nieuwe medewerkers te werven”, zegt ze. Om die reden richtte Dietrich drie jaar geleden een werkgroep op die zich ten doel heeft gesteld concrete maatregelen te nemen om medewerkers in de regio Keulen te werven en te behouden. Het voordelenprogramma omvat onder andere onboardingcadeaus voor nieuwe collega's, een kleine schat aan producten voor de teams die elke twee weken wordt aangevuld, bonussen voor het werven van nieuwe medewerkers, enzovoort. Wie extra diensten draait, krijgt een winkelbon ter waarde van € 20,-. Wanneer een dienst bestaat uit het helpen in een ander verpleegtehuis, wordt een eenmalige reiskostenvergoeding van € 80,- toegekend.

Caritas in een gunstige financiële positie

Portret van Martina Dietrich

“We willen incentives creëren zodat mensen voor Caritas willen werken,” benadrukt Dietrich. “Drieploegendiensten, werken op feestdagen en in het weekend: daar schrikken veel jongeren voor terug”, meent de vastberaden dame. “Ze zoeken naar banen bij werkgevers die vaste werktijden bieden. Veel schoolverlaters gaan studeren omdat ze op de middellange tot lange termijn meer geld willen verdienen dan in de zorgsector. Maar zelfs daar doen we al het mogelijke. Goede public relations zijn belangrijker dan ooit om te laten zien hoe aantrekkelijk carrières in de zorgsector kunnen zijn”.

De markt voor gekwalificeerde werknemers is leeg

Mannelijke zorgverlener helpt oudere man uit zijn rolstoel. Twee andere verzorgers, één man en één vrouw, zijn op de achtergrond zichtbaar.

“Gebrek aan enthousiasme voor dit carrièrepad en schommelingen zijn echter niet het enige probleem”, zegt de 61-jarige: “Verpleegkundigen en huishoudelijk personeel kunnen de berg werk niet aan, omdat er zo'n groot tekort is aan stagiairs en studenten in dit vakgebied. De markt in de zorgsector is leeg. Verpleegdiensten zijn wanhopig op zoek naar gekwalificeerd personeel. En in de gezondheidszorg is de situatie nauwelijks anders. Het tekort aan gekwalificeerde arbeidskrachten werd in Duitsland nog nijpender toen de dienstplicht werd afgeschaft. Daarmee kwam ook een einde aan de burgerdienst als manier om jongeren enthousiast te maken voor een carrière in de zorg”, aldus Dietrich. Corona maakte ook een einde aan schoolbezoeken, waarbij Dietrich haar beroep onder schoolverlaters kon promoten. Ook stages in verzorgingstehuizen zijn niet meer mogelijk. “Jongeren kunnen niet langer een voorproefje krijgen van het beroepsleven in de ouderenzorg en zelf bepalen of het iets voor hen is – en dat betekent minder potentiële sollicitanten”. Dit heeft tot gevolg dat wervingscampagnes, hoe goed ze ook zijn, in de meeste gevallen mislukken. Hierdoor ontdekte Dietrich de impact van sociale media en social recruiting. “Op onze kanalen geven we inzicht in de gemiddelde werkdag in deze sector door over de schouders van onze collega's mee te kijken. Zo kunnen wij geschikte kandidaten benaderen en overtuigen van ons werk”. Toch is e-recruiting nog steeds een lastig terrein. En niet iedere sollicitant is geschikt. De overgang van kandidaat naar volledig opgeleide zorgverlener vergt veel doorzettingsvermogen.

Buitenlandse zorgverleners bieden ondersteuning

Caritas ziet nieuwe benaderingen voor het werven van personeel door werknemers uit het buitenland in de geriatrische zorg welkom te heten. Dankzij deze inzet zal er binnenkort in elk verzorgingshuis in de regio Keulen een verzorgende uit Tunesië worden ingezet. “De zes mannen en vrouwen werkten in hun thuisland al in de zorg; in Duitsland gaan ze aan de slag als verzorgende in de ondersteunende zorg. Binnen een jaar leren ze de taal, integreren ze in hun nieuwe omgeving en maken ze kennis met het dagelijks leven in het tehuis. Ze maken kennis met hun collega’s en de bewoners. Na twaalf maanden treden zij in dienst als zorgverlener in een ziekenhuis, verzorgingstehuis of andere maatschappelijke instelling”. Dietrich heeft hoge verwachtingen van het programma. En het valt niet te ontkennen dat er in de toekomst een grote vraag zal zijn naar zorgpersoneel, zelfs nog meer dan nu.

Dit artikel is onderdeel van ons klantmagazine 'PROconcept'. Een digitale versie van het magazine is beschikbaar als download.

Hebt u persoonlijk advies nodig?

Bent u geïnspireerd en wilt u meer informatie over onze maatwerkoplossingen? Neem contact met ons op.