Het buitenterrein van verzorgingstehuis Elim in Nederland. Een fontein in het midden.
StartpaginaKnowledge HubBlogWaar werken leuk is

Waar werken leuk is

Blog artikel
Het verzorgingstehuis Elim in Nederland laat zien hoe slimme maatregelen de efficiëntie van een wasserij kunnen verhogen. Een belangrijke bouwsteen: teamwork.
Deel deze pagina
Succesvol
Link is gekopieerd
Drie medewerkers van het bejaardentehuis staan in de wasserij en lachen naar de camera

De sfeer onder de medewerkers in de wasserij is goed. Het klinkt misschien banaal, maar het raakt je meteen. De drie medewerkers Anja, Teuny en Sabine zijn druk bezig met het strijken van de was. “De wasserij is zo ontworpen dat ze al onze bewegingen ondersteunt”, zegt Teuny. Ze hebben alle drie hun strijkplank in een driehoek opgesteld. Hierdoor kan het team babbelen terwijl ze werken. Juist deze interactie zorgt voor een prettig werkklimaat in de wasserij van bejaardentehuis Elim in Barneveld. Teuny bevestigt dit: “Sinds de renovatie en modernisering is het werk veel leuker”. De sfeer en de indeling van het pand bevorderen een goede communicatie. Er is voldoende ruimte en bewegingsvrijheid.

Iedereen die wel eens in een wasserij heeft gewerkt, weet dat aspecten als voldoende ruimte en goede verlichting een uitdaging kunnen zijn. Ook Henry Vos, technisch manager van de vestiging en onder meer verantwoordelijk voor de wasserij, is tevreden. Hij kreeg de opdracht om te onderzoeken of de modernisering van de 17 jaar oude wasserij economisch zinvol zou zijn of dat het behandelen van het wasgoed van de bewoners zou moeten worden uitbesteed aan een externe dienstverlener. Het doel van zijn analyse: efficiëntere processen, verbeterde werkplekken en natuurlijk topkwaliteit bij de behandeling van wasgoed.

Meer zorgbehoevenden, minder zorgverleners

Portret van de technisch manager bij Elim, Henry Vos

Henry Vos is het type technisch manager dat alle kabelschachten in het hele gebouw kent. Hij wordt zelfs begroet door de bewoners. En zijn collega's zeggen vrolijk 'Hallo'. De wasserij ligt hem nauw aan het hart. Dat blijkt wel als hij het heeft over moderniseringsmaatregelen. Hij is werkzaam bij de Sirjon Groep, die 20 bejaarden- en verzorgingstehuizen exploiteert in Nederland. Elim in Barneveld is er daar één van. Er is een grote vraag naar plekken in het tehuis. Deze benadering van holistische ontwikkeling en een analyse van de wasserij brachten de bal aan het rollen: “Aan de ene kant is er een dramatische toename van het aantal bewoners dat zorg nodig heeft. Aan de andere kant wordt het steeds moeilijker om personeel te vinden en te houden in de zorgsector. Het is ook mijn taak om de inzet van personeel zo efficiënt mogelijk te plannen.

De technisch manager voelt, net als vele anderen met een verantwoordelijke functie, de druk in de vestiging. Sommigen roepen meteen om personeelsinkrimping en outsourcing in de zorg. Maar in het geval van Henry Vos faalden die oproepen al vanaf het begin. “Bij het verwerken van het wasgoed van bewoners moet de kwaliteit altijd voorop staan. Ik zou het niet leuk vinden om de persoonlijke kleding, handdoeken en het beddengoed van onze bewoners uit te besteden”. Henry Vos nam contact op met het Nederlandse bedrijf Intrakoop, een soort adviesbureau voor verzorgings- en verpleegtehuizen dat ondersteuning biedt bij transformatieprocessen – van energievraagstukken tot personeel – en beschikt over een groot partnernetwerk van specialisten. Eén van de in dit netwerk is Miele. Het bedrijf stemde er onmiddellijk mee in om de wasserij te scannen en nieuwe mogelijkheden en kansen te identificeren. “Deze samenwerking was een gelukstreffer”, blikt Henry Vos terug. Miele adviseerde ons om het pand te vergroten en te moderniseren.

Uit gezamenlijke berekeningen bleek dat een in-huis-wasserij nog steeds goedkoper zou zijn voor Sirjon dan het werk uit te besteden aan een wasserij buiten het verzorgingstehuis.

Henry Vos (Technisch manager)

Medewerkers hebben inspraak

Een werknemer laadt een wasmachine

Dankzij slimme bouwkundige aanpassingen is de ruimte van 75 m2 vergroot tot 110 m2, wat zorgt voor een grotere efficiëntie. En er werd veel aandacht besteed aan de werknemers. Vos benadrukt: “Ik ben verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden en wilde de kans grijpen om de beschikbare ruimte optimaal te benutten”.

Het feit dat medewerkers in de wasserij levendige gesprekken kunnen voeren terwijl de wasmachines en drogers draaien, is te danken aan een van de belangrijkste kenmerken van de gemoderniseerde wasserij, die het geesteskind was van Henry Vos: een zogenaamde 'klankkast': een inkapseling van Miele toestellen om de geluidsemissie te verminderen. Dit is het startsein voor de bestrijding van lawaai, dat stress veroorzaakt, en een belangrijke stap in de richting van gezondheidsbescherming. Ervoor zorgen dat dingen anders worden in Elim. Alle machines en oppervlakken zijn ergonomisch en zo ontworpen dat bukken en tillen vrijwel tot het verleden behoren. Ook de tafels in de wasserij zijn allemaal in hoogte verstelbaar, waardoor de opgevouwen was in een vloeiende, vegende beweging van de strijkplank op de tafels kan worden gelegd.

De wasserij als onderdeel van een geheel

Een collega legt gevouwen handdoeken op een rek in de wasserij

Henry Vos en het planningsteam hadden nog een idee: naast grote ramen zorgen LED-daglichtlampen voor gelijkmatige verlichting en een aangename sfeer. Vos is trots als hij zegt: “We hebben het maximale uit de renovatie gehaald en kunnen nu een wasserij aanbieden met topkwaliteit en logistiek”. Binnen een doorlooptijd van twee werkdagen voorzien wij bewoners en medewerkers van schone was. Maar er is nog iets wat verzorgingstehuis Elim tot een uitzonderlijke locatie voor een wasserij maakt: op een extra werkplek hebben oudere bewoners de mogelijkheid om mee te helpen met het vouwen van de was. Ook dit zorgt voor een gevoel van verbondenheid en waardering.

 

Dit artikel is onderdeel van ons klantmagazine 'PROconcept'. Een digitale versie van het magazine is beschikbaar als download.

Hebt u persoonlijk advies nodig?

Bent u geïnspireerd en wilt u meer informatie over onze maatwerkoplossingen? Neem contact met ons op.