A calm lake with forest in the background

Duurzaamheid zit in ons DNA

Blog artikel
Sinds de oprichting van het bedrijf vormt duurzaamheid de kern van de productfilosofie bij Miele. Ontdek onze weg naar een duurzamere toekomst.
Deel deze pagina
Succesvol
Link is gekopieerd
Historische foto van een vrouw in een eigen wasserij

Miele werd in 1899 opgericht als bedrijf voor de productie van melkcentrifuges. In de jaren na 1900 maken wij de eerste bovenpendel-wasmachine, waarmee een aanzienlijke vereenvoudiging bij de aandrijving ontstaat. In 1910 volgt dan de eerste wasmachine met eigen elektrische aandrijving – een erfenis die tegenwoordig als fundament voor vele Miele toestellen dient. Ook al is er in de tussentijd veel veranderd – in de techniek, de omvang van ons bedrijf of aan onze planeet – één ding blijft behouden: ons motto “Immer Besser” dat ons bedrijf nog altijd kenmerkt. Als familiebedrijf zetten wij ons er van oudsher voor in producten te creëren die de tijd overleven – en willen met een verantwoordingsbewuste bedrijfsleiding bijdragen aan een duurzame toekomst voor iedereen.

Al in 1916 begonnen we met de productie van hoogwaardige wasmachines. Op dat moment zijn we al zodanig overtuigd van de kwaliteit en duurzaamheid van onze producten dat wij onze klanten indien gewenst een garantie van 10 jaar aanbieden. In 1925 ontwikkelen we een wasmachine met grote capaciteit voor wasserijen in hotels, restaurants en ziekenhuizen die later de weg voor de productie van onze legendarische Kleine Reuzen in 1977 plaveit.

Een eiland van bovenaf gezien met water, oever en bomen.

Onze innovatiereis en de zoektocht naar steeds betere oplossingen gaat gedurende de eeuw verder en levert het bewijs voor de duurzaamheid van onze producten. Miele positioneert zich als betrouwbaar merk voor de industriële sector, waarin duurzaamheid een centrale rol speelt. Onze eerste milieudoelen zijn in 1990 formeel op papier gezet. We berichten voortaan regelmatig over onze voortgang en publiceren om de 2 jaar ons duurzaamheidsrapport.

In 2004 wordt Miele lid van het Global Compact-netwerk van de Verenigde Naties. De klimaatverandering komt wereldwijd steeds meer op de voorgrond van het bewustzijn te staan en het netwerk dat rond de millenniumwisseling werd opgericht, is het grootste en belangrijkste initiatief ter wereld voor duurzaam en verantwoord ondernemen. Met het lidmaatschap gaat ook ons duurzaamheidsprogramma naar de volgende versnelling.

Onze inzet voor een duurzame toekomst en voor ons motto “Immer Besser” heeft ons al duurzaamheidsprijzen opgeleverd. Onze focus op de duurzaamheid van onze producten kwam met name aan het licht in onze toestellen voor professioneel gebruik en kenmerkt al vanaf de vroege jaren onze eisen aan onze productkwaliteit. De betrouwbaarheid van onze producten wordt van oudsher door middel van rigoureuze testen gecontroleerd om de productie van toestellen met een bijzonder lange levensduur te waarborgen. Zo zijn onze vaatwassers met verswatersysteem bijvoorbeeld ontworpen voor een levensduur van 28.000 programmacycli. Omdat wij vanaf het begin waarde aan duurzaamheid hechten, helpen we ook onze klanten bij het bereiken van hun duurzaamheidsdoelen – nu en in de toekomst.

Een vrouw staat voor een kas met een tablet

Dankzij talloze innovaties werden onze producten in de loop der jaren voortdurend gekenmerkt door een duidelijk hogere efficiëntie vergeleken met conventionele technologieën. Onze warmtepompdrogers hebben bijvoorbeeld 60% minder energie nodig dan conventionele systemen. Andere innovaties en ontwikkelingen hebben ook tot belangrijke samenwerkingen geleid: in het kader van onze exclusieve samenwerking met McDonald’s ondersteunen wij het bedrijf met innovatieve oplossingen voor de wasserij om dagelijkse uitdagingen met duurzame oplossingen te bestrijden. Zo helpen wij McDonald’s bij de terugwinning van vet. Met behulp van doelgerichte veranderingen bij Miele wasmachines die op lagere temperaturen wassen, verlagen wij het vetaandeel dat anders in het afvoerwater terecht zou komen. Het gewonnen vet wordt vervolgens gebruikt voor de productie van biobrandstof en zorgt zo voor een duurzame kringloop. En dat is nog niet alles: McDonald’s profiteert daarnaast van een lager waterverbruik en een langere levensduur van de nieuwe toestellen.

Waar staan wij dus in 2022 voor wat betreft de duurzaamheid en waarheen gaat de reis nog? In het kader van de Science Based Targets Initiative (SBTi) hebben we nog meer ambitieuze doelen gesteld. Dankzij de vermindering van onze directe en indirecte CO2-uitstoot zijn alle Miele vestigingen inmiddels CO2-neutraal1 – een doel dat we ook gedurende de volledige levenscyclus van onze producten willen behalen. En dat is in geen geval het einde van onze inzet …

We zullen ons blijvend uitgebreid inzetten voor de bescherming van onze planeet. Door onze innovaties, onze beloften en onze directe maatregelen hebben wij onszelf ertoe verplicht een duurzamere toekomst voor de volgende generaties tot stand te brengen.

Klik hier voor meer informatie over de geschiedenis van Miele. Meer informatie over het onderwerp duurzaamheid vindt u in ons huidige duurzaamheidsrapport.

Neem contact met ons op

Heeft u vragen of wilt u extra informatie over onze producten? Neem contact met ons op. We staan altijd voor u klaar om uw vragen en verzoeken te beantwoorden.

  1. 1.
    met betrekking tot scope 1 en 2