Miele is sinds de oprichting in 1899 een onafhankelijk familiebedrijf dat zich in gelijke mate verbonden voelt met de eigenaars, werknemers, klanten, leveranciers, het milieu en de maatschappij.
'Altijd beter' schreven de oprichters op hun eerste producten. Dit motto loopt als een rode draad door de meer dan honderd jaar lange geschiedenis van Miele.
In het boekjaar 2018/2019, dat op 30 juni 2019 afliep, heeft het bedrijf 4,16 miljard Euro omzet gerealiseerd. Dat is een groei van 59,7 miljoen Euro of 1,5 procent. In de Duitse thuismarkt is de omzet 1,2 miljard Euro.
De Miele & Cie. KG wordt geleid door vijf gelijkgerechtigde directeuren: Dr Stefan Breit, Dr Markus Miele, Olaf Bartsch, Dr Reinhard Zinkann en Dr Axel Kniehl.
Voor Miele is duurzaam handelen niet alleen een logisch gevolg van de waarden en traditie van het bedrijf, maar ook een absolute voorwaarde voor economisch succes op de lange termijn.
Sinds de oprichting is het motto 'immer besser' oftewel 'steeds betere producten maken'. Miele is constant bezig met onderzoek en ontwikkeling. Elke productverandering is dan ook een productverbetering. Dat deze strategie Miele geen windeieren legt, bewijzen de talrijke prijzen en onderscheidingen.